Geplande wijzigingen voor ZZP vanaf 2025

All blog posts

Geplande wijzigingen voor ZZP vanaf 2025

De huidige juridische situatie met betrekking tot zelfstandigen in Nederland verandert als gevolg van de hervorming van de Wet DBA (Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). De Wet DBA, die bedoeld was om arbeidsrelaties tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers te reguleren, voldeed niet aan de verwachtingen, omdat deze geen juridische zekerheid bood, met name op het gebied van de fiscale kwalificatie van de inkomsten van opdrachtnemers. Daarom werkt de Nederlandse overheid aan het vervangen van deze wet door een nieuw pakket regelgeving, gericht op het verbeteren van de transparantie en de handhaving van de regels.

Belangrijke wijzigingen in het nieuwe voorstel:

  1. Uitleg over de regels met betrekking tot zelfstandigen:

    • Het nieuwe wetsvoorstel streeft ernaar om een duidelijker onderscheid te maken tussen zelfstandigen en werknemers door middel van kadercriteria. De ingevoerde criteria hebben betrekking op:
      • De wijze van toezicht en controle op het werk,
      • Het karakter van het werk binnen de organisatie,
      • De mate van zelfstandigheid en het risico dat de zelfstandige draagt.
  2. Wettelijk vermoeden gebaseerd op het uurtarief:

    • Bij een uurtarief onder de €32 wordt verondersteld dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. In zulke gevallen rust de bewijslast bij de werkgever om aan te tonen dat de opdrachtnemer daadwerkelijk een zelfstandige is, en geen werknemer.
  3. Versterking van de handhaving van regels:

    • De overheid is van plan het handhavingsmoratorium op zelfstandigheid op te heffen tegen 1 januari 2025. Tot die tijd zal de Belastingdienst haar toezicht en handhaving intensiveren om een eerlijk speelveld op de arbeidsmarkt te waarborgen.

4. Voorbereiding van bedrijven op de nieuwe regelgeving:

  • Bedrijven moeten hun werkwijzen aanpassen aan de nieuwe wetgeving, vooral degenen die tot nu toe gebruik hebben gemaakt van contracten voor zelfstandigen, om te voorkomen dat ze de nieuwe regels overtreden. Het voorstel voorziet ook in extra hulpmiddelen en trainingen voor werkgevers en opdrachtnemers om de naleving van de nieuwe regelgeving te bevorderen.

Gevolgen voor de arbeidsmarkt:

De hervorming is bedoeld om de balans tussen werknemers in dienstverband en zelfstandigen te herstellen en schijnzelfstandigheid tegen te gaan. De nieuwe regels moeten zelfstandigen meer zekerheid bieden over hun status, terwijl werkgevers hun samenwerkingsvormen met zelfstandigen kritischer zullen moeten beoordelen. Op de lange termijn verwacht de overheid dat de nieuwe regelgeving zal zorgen voor meer transparantie op de arbeidsmarkt en de voorwaarden zal verbeteren voor werknemers met de laagste tarieven.

Ondernemers en opdrachtnemers dienen de wetswijzigingen op de voet te volgen, zodat zij hun contracten en samenwerkingsvormen tijdig kunnen aanpassen, om boetes te vermijden en te zorgen voor naleving van de nieuwe regelgeving.

 

Samenvatting voor opdrachtnemers (zelfstandigen):

  1. Inkomsten boven de 32 euro per uur:

    • Als je 32 euro of meer per uur verdient, hoef je je geen zorgen te maken over de veronderstelling van een arbeidsovereenkomst. In dit geval word je als zelfstandige beschouwd.
  2. Inkomsten onder de 32 euro per uur:

    • Als je minder dan 32 euro per uur verdient, kan er een vermoeden ontstaan dat je een arbeidsovereenkomst zou moeten hebben. De opdrachtgever moet dan bewijzen dat je inderdaad een zelfstandige bent.
  3. Controle over je werk:

    • Als je volledige controle hebt over hoe je je werk uitvoert en niet direct toezicht hebt, kun je gerust zijn over je status als zelfstandige.
  4. Vaste plek in de organisatie:

    • Als je vast in de structuur van een bedrijf werkt en vergelijkbare taken uitvoert als vaste werknemers, bestaat het risico dat je als werknemer wordt beschouwd, niet als zelfstandige.
  5. Risico en verantwoordelijkheid:

    • Het is belangrijk dat je het risico van het uitvoeren van opdrachten zelf draagt. Als je op eigen rekening en risico werkt en kosten maakt, benadrukt dit je onafhankelijkheid.

 

Samenvatting voor opdrachtgevers (werkgevers):

  1. Wettelijk vermoeden bij een laag tarief:

    • Als je onderaannemer minder dan 32 euro per uur verdient, kan hij of zij een claim indienen om als werknemer te worden beschouwd, en jij zult moeten bewijzen dat het een zelfstandige is.
  2. Regels met betrekking tot controle over het werk:

    • Hoe meer controle je hebt over hoe de onderaannemer zijn werk doet (bijvoorbeeld werktijden, werkplek), hoe groter het risico dat hij of zij als werknemer wordt gezien in plaats van als zelfstandige.
  3. Vaste plek in het bedrijf:

    • Als de onderaannemer vast in de structuur van het bedrijf werkt en vergelijkbare taken uitvoert als vaste werknemers, bestaat het risico dat hij of zij als werknemer wordt gezien.
  4. Risico van het uitvoeren van de onderneming:

    • Als de onderaannemer geen financieel risico draagt met betrekking tot de uitgevoerde opdrachten, kan zijn of haar status als zelfstandige worden betwist.
  5. Verantwoordelijkheid om zelfstandigenstatus te bewijzen:

    • In geval van een geschil, ligt de bewijslast bij jou als opdrachtgever om aan te tonen dat je samenwerkt met een zelfstandige en niet met een werknemer.
  6. Opheffing van het handhavingsmoratorium:

    • Vanaf 1 januari 2025 zal de overheid de handhaving van de regels aanscherpen. Zorg ervoor dat je contracten voldoen aan de nieuwe regelgeving om sancties te voorkomen.

Deze richtlijnen helpen zowel opdrachtnemers als opdrachtgevers om hun rechten en verplichtingen te begrijpen in het licht van de komende veranderingen in de wetgeving met betrekking tot zelfstandigen in Nederland.